شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.07.2011, 10:27

پزشکی قانونی: روزانه ۳ نفر با سلاح سرد کشته می‌شوند

بیشترین آمار ۱۰ سال گذشته در سال ۱۳۸۴ با یکهزار و ۱۹۶ نفر ثبت شد و کمترین آمار هم در سال ۱۳۸۰ با ۹۷۷ نفر ثبت شده است.

سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آخرین آمار‌ها از مراجعات نزاع و درگیری و همچنین قتل بر اثر سلاح سرد، اعلام کرد: روزانه ۳ ایرانی با سلاح سرد کشته می‌شوند.

به گزارش مهر، بر اساس پرونده‌های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی در دهه هشتاد (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹)، ۱۱ هزار و ۱۱۹ نفر بر اثر اصابت سلاح سرد، جان خود را از دست داده‌اند که به طور متوسط در هر سال یکهزار و ۱۱۹ نفر به وسیله این سلاح کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشترین آمار ۱۰ سال گذشته در سال ۱۳۸۴ با یکهزار و ۱۹۶ نفر ثبت شد و کمترین آمار هم در سال ۱۳۸۰ با ۹۷۷ نفر ثبت شده است.

بر اساس مستندات پزشکی قانونی، در سال گذشته یکهزار و ۹۳ نفر با سلاح سرد جان خود را از دست دادند و این رقم در مقایسه با ۹۷۶ نفری که در سال ۱۳۸۸ کشته شدند، ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

روزانه ۱۶۰۰ نفر نزاع می‌کنند

در موارد نزاع نیز در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹) بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار پرونده در پزشکی قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است. در بین این سال‌ها، سال گذشته (۱۳۸۹) بالا‌ترین آمار را داراست که در آن، ۶۳۱ هزار و ۳۸۱ مورد پرونده نزاع به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است.

متوسط مراجعات پرونده‌های نزاع به سازمان پزشکی قانونی در ۱۰ سال گذشته بیش از ۵۸۲ هزار مراجعه در سال بوده است.

از هر ۱۰۰۰ ایرانی سالانه ۸ نفر نزاع می‌کنند

با توجه به سرشماری ملی سال ۱۳۸۵ که در آن جمعیت کشور ۷۰ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۸۴۶ نفر اعلام شد و آمار متوسط ۵۸۲ هزار مراجعه نزاع در سال به پزشکی قانونی، از هر ۱۰۰۰ نفر ایرانی، هر سال ۸ نفر به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند. این در حالی است که بخشی از موارد نزاع بدون مراجعه به مراجع ذیصلاح قانونی با مصالحه خاتمه می‌گیرد و در این آمار لحاظ نشده است.

کار‌شناسان، کمبود مهارت‌های زندگی از جمله مهارت کنترل خشم، افزایش آسیب‌های اجتماعی، مسایل خانوادگی، عدم رعایت حقوق دیگران را مهم‌ترین عوامل بروز نزاع می‌دانند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024