جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.07.2011, 9:29

«چاقو»، آلت قتاله ۴۴ درصد قتلهای كشور

سلاح سرد كه امروزه به عنوان نخستین آلت قتل در كشور مورد استفاده قرار می گیرد به راحتی در دسترس شهروندان قرار دارد. این در حالی است كه قانونی قاطع برای مقابله با تولید و عرضه این ابزار در جامعه وجود ندارد.

به گزارش مهر، اگرچه لایحه ممنوعیت حمل سلاح سرد از سوی نیروی انتظامی به مجلس ارائه شده است اما این لایحه در پیچ و خم راهروهای بهارستان و بررسیهای لوایح سیاسی گم شده است. لایحه ای كه بیشتر از امور سیاسی باید مد نظر قرار گرفته و هرچه سریعتر تصویب و اجرایی شود.

سال گذشته پلیس تهران برای نخستین بار اقدام به اجرای طرح جمع آوری و برخورد با حاملان سلاح سرد كرد. طرحی كه تنها در مرحله اول آن هزار نفر دستگیر و هزاران چاقو، قمه، خنجر و تبر از افراد كشف و ضبط شد. با اجرای این طرح بسیاری از افراد در ابتدا با آن مخالفت كردند اما برخی نمایندگان مجلس و قوه قضائیه اجرای این طرح را قانونی اعلام كردند. در این حین پلیس همزمان با اجرای مراحل بعدی این طرح، لایحه ای را به مجلس برده كه همچنان مسكوت مانده است.

كاهش نزاع با سلاح سرد

مسئولان پلیس در حالی از كاهش درگیری با سلاح سرد خبر می دهند كه طی 2 ماه گذشته چندین مورد حمله با سلاح سرد به شهروندان و آمران به معروف در تهران گزارش شد. حمله به امام جماعت دانشگاه علوم پزشكی، حمله به طلبه 20 ساله در منطقه تهرانپارس و مجروح كردن بسیجی 23 ساله در شهر اندیشه با چاقو تنها نمونه ای از این موارد است.

رئیس پلیس تهران با اعلام كاهش 18 درصدی جرایم خشن در تهران به مهر گفت: اجرای 4 مرحله طرح جمع آوری سلاح سردا از سطح شهر در كاهش جرایم موثر بود. برای رفع این مشكل نیازمند قانون هستیم و امیدواریم مجلس هرچه سریعتر این لایحه را تصویب و ابلاغ كند.

وی ادامه داد: تا تصویب این لایحه، پلیس طرحهایی را به صورت مقطعی اجرا می كند تا از بروز جرایم خشن با سلاح سرد جلوگیری شود ضمن اینكه بزودی طرح دیگری به صورت سراسری اجرا می شود.

جمع آوری چاقو از مغازه ها كارساز نیست

برخی از مسئولان و شهروندان معتقدند جمع آوری سلاحهای سرد و جلوگیری از فروش چاقوهای ضامن دار به جوانان می تواند در كاهش آسیبهای اجتماعی و نزاعهای خونین موثر باشد اما با بررسی پاتوقهای فروش چاقو، قمه و خنجر در بازار مولوی، سید اسماعیل و گمرك متوجه می شویم در برخی از پستوها و جاسازهای مغازه ها هنوز هم از این چاقوها وجود داشته و بسیاری از مغازه داران آنها را به عنوان كالای ممنوعه به چند برابر قیمت می فروشند.

حمید یكی از مغازه داران بازار مولوی در این باره گفت: جمع آوری چاقوها از سطح شهر كارساز نسیت و باید برای حمل و استفاده از آنها مجازات سنگینی در نظر گرفت. با وجود مجازات سنگین دیگر هیچكس جرات استفاده از آنها را نخواهد داشت.

كاهش استفاده از قمه، شمشیر و ساطور

در حالیكه در گذشته افراد با قمه، شمشیر و ساطور اقدام به نزاعهای خیابانی و خونین می كردند اما با فرهنگسازی و افزایش سطح آگاهی شهروندان، دیگر خبری از این ابزار در نزاعها نیست. ابزاری كه شاید در گذشته برای راحتی انسان ساخته شده اما به دلیل عدم فرهنگسازی و نبود قانونی قاطع، به بلای جان انسانها تبدیل شده است.

محمدرضا میرمحمدی، جامعه شناس در این رابطه به مهر گفت: متاسفانه استفاده از سلاح سرد در چند سال اخیر رشد زیادی داشته است و بسیاری از جرایم با استفاده از سلاح سرد رخ می دهد. این درحالی است كه اگر در این خصوص قانونی محكم وجود داشته باشد دیگر فردی به خود اجازه نمی دهد بدون دلیل بر روی دیگری چاقو كشیده و برای خشمی لحظه ای از چاقو استفاده كند.

این جامعه شناس تصریح كرد: با توجه به فراوانی و ارزانی سلاح سرد، در نزاعهای كوچك نیز شاهد استفاده از سلاح سرد هستیم. این امر می تواند در آینده به معضلی فراگیر در كشور تبدیل شود و دیگر نمی توان جلوی این مشكل را گرفت.

سلاح سرد آلت 44 درصد از قتلهای كشور

برخی جوانان سلاح سرد را تنها وسیله ای برای دفاع از خود می دانند اما این افراد نمی دانند كه در هنگام درگیری كنترلی روی اعصاب خود نداشته و هر لحظه امكان استفاده از سلاح سرد و بروز قتل در درگیری وجود دارد.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی كشور با اشاره به وقوع 44 درصد از قتلهای كشور در سال گذشته با استفاده از سلاح سرد گفت: این میزان از قتلها با استفاده از چاقو، قمه، دشنه، شمشیر و ساطور انجام شده است. متاسفانه وقوع قتل با استفاده از سلاح سرد بیش از 3 درصد افزایش داشته است.

سرهنگ محمد مصطفایی ادامه داد: 3/69 درصد از قتلها بدون برنامه ریزی قبلی و در اثر یك حادثه ناخواسته رخ داده است. افراد معمولا در زمان عصابنیت كنترلی بر خشم خود ندارند و با استفاده از سلاح سرد همراه خود ناخواسته چند ضربه به طرف مقابل وارد كرده كه همین امر باعث وقوع قتل و نزاعهای خونین می شود.

به نظر می رسد با توجه به افزایش قتل با سلاح سرد و استفاده اشرار و اراذل و اوباش از این وسیله، مسئولان قضایی، پلیس و مجلس باید راهكاری را در خصوص جلوگیری از حمل و استفاده از سلاح سرد بیاندیشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024