پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.10.2010, 16:45




در ادامه گزارش هایی که منابع موثق در اختیار کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در خصوص اعدام های گسترده ، دسته جمعی و مخفیانه صدها متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان وکیل اباد مشهد قرار داده اند کمپین اطلاع حاصل کرده است که در دو نوبت اعدام در تاریخ های ۱۳ و ۲۰ مهر ۱۳۸۹ در زندان وکیل آباد مشهد اجرا شده است که در این دو نوبت جمعا ۲۳ زندانی ، اعدام شده اند. منابع موثق از شهر مشهد به کمپین گفته اند در روز سیزدهم مهر ۱۳ نفر و بیستم مهر ۱۰ نفر در این زندان به صورت گروهی و بدون اعلام قبلی اعدام شده اند. این اعدام ها نیز بدون رعایت قوانین رسمی جمهوری اسلامی و بدون رعایت ایین دادرسی عادلانه اجرا شده است. اعدام ها بدون اطلاع و حضور وکلا و خانواده متهمان و حتی بدون اطلاع قبلی اعدام شدگان صورت گرفته است. همچنین تعدادی از زندانیان سابق این زندان از اخذ اعتراف از این متهمان تحت شکنجه وفشار خبر داده اند.

افراد اعدامی تنها چند ساعت قبل از اعدام از بند های مختلف زندان وکیل اباد مشهد جمع آوری شده و به راهرو اعدام در ورودی سالن ملاقات های این زندان منتقل و در یک ردیف اعدام شده اند.

طی هفته های گذشته مقامات رسمی در چند نوبت از اعدام متمان مواد مخدر در زندان های مختلف ایران خبر داده د ولی در مورد اعدام های صورت گرفته در زندان مشهد هیچ اظهار نظری نکرده اند. تنها منوچهر متکی در ماه گذشته و در مصاحبه با خبرنگار اشپیگل به طور تلویحی آن را تایید نمود. در تاریخ ۲۰ مهر ماه گذشته غلامحسین محسنی ا‍ژه ای دادستان کل کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که وی به دادستان های کل کشور دستور داده است که متهمان مربوط به مواد مخدر در کوتاهترین زمان ممکن محاکمه شوند و در اجرای احکام هیچگونه رحمی به انان نشود. وی حتی در این کنفرانس تلویحا اظهار داشت که بعضا افراد بیگناهی در این پرونده ها اعدام شده اند.
وی گفته است :« بعضی از افرادی که مواد مخدر از انها کشف میشوند قاچاقچی اصلی نیستند و بهره مادی از این بابت نمیبرند، بلکه قاقچاقچی اصلی این افراد را فریب میدهد در حالی که خودش در جای امنی نشسته است و فرد دیگری به جای او محاکمه و حتی اعدام میشود.» (لینک به خبرگزاری فارس)

در مرداد ماه گذشته یک فعال حقوق بشری شهر مشهد در مصاحبه با کمپین از بخشنامه محسنی اژه ای برای اعدام گسترده متهمان مربوط به مواد مخدر خبر داده بود. زندانیان سابق زندان وکیل اباد مشهد در گفتگو با کمپین بین المملی حقوق بشر در ایران از اعدام گروهی و پنهانی دست کم ۵۰۰ تن در این زندان از ابتدای سال ۸۸ تا پایان مرداد ۸۹ خبر داده بودند. و با شروع مجدد این اعدام ها در مهر و ابان ۸۹ به نظر می اید این امار در حال افزایش میباشد. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بارها از مقامات ایرانی خواسته است در خصوص تعداد آمار زندانیانی که دراین زندان اعدام شده اند اطلاعات دقیقی در اختیار افکار عمومی قراردهند اما تاکنون مقامات ایرانی از اطلاع رسانی در این زمینه خودداری کرده اند.

بنا به گفته چند زندانی سابق زندان وکیل آباد مشهد که با کمپین مصاحبه کرده اند در فاصله ی بین تیرماه ۸۸ الی فروردین ۸۹ نزدیک به ۲۵۰ نفر در زندان وکیل آباد مشهد اعدام گشته اند. مرداد ماه سال هشتاد وهشت ۶۸ نفر ،آبان ماه سال هشتاد وهشت ۴۰ نفر، دی ماه سال هشتاد وهشت ۳۰ نفر، اواخر بهمن ماه سال هشتاد وهشت تقریبا ۲۰ نفر و فروردین ۸۹ بیشتر از ۵۰ نفر.
این ارقام جدای زنانی است که در هر سری از بند نسوان اعدام می شوند که از رقم حقیقی آن اطلاعی در دست نیست و همچنین جدای از تعداد زندانیانی است که از شهرستان های اطراف مشهد خصوصا تربت حیدریه و فریمان که جهت اجرای حکم اعدام به زندان وکیل آباد مشهد در این مدت منتقل شده اند.
همچنین به گفته منابع یاد شده در مرداد سال ۸۹ هر هفته و در ۴ نوبت اعدام گروهی و دسته جمعی در رقمی حدود ۷۰ نفر در هر سری اعدام شده اند: در تاریخ چهارشنبه ۱۳ مرداد هشتاد و نه ۷۰ نفر و تاریخ چهرشنبه ۲۷ مرداد ۶۷ نفر اعدام شده اند. در دو تاریخ ۶ و ۱۹ مرداد نیز رقمی بین ۶۰ تا ۷۰ نفر اعدام شده اند که البته آمار دقیق همچنان نامشخص است.

احمد قابل، محقق دینی و از شاگردان شناخته شده آیت الله منتظری در گفتگو با کمپین پیش از این گفته بود که در مدت سه ماهی که از اسفند ۸۸ تا اردیبهشت ۸۹ که در بند ۶٫۱ زندان وکیل آباد زندانی بوده است ، ۵۰ اعدام را از نزدیک شاهد بوده است و حتی یک بار خودکارش را برای نوشتن وصیت نامه به این اعدام شدگان داده است. وی همچنین در گفتگو با رسانه های مختلف گفته بود که این اعدام ها غیر شرعی و دور از عدالت است. و اگر این احکام اعدام بدون اشکال بود ، چرا به صورت مخفیانه اجرا میشوند.

این افشاگری های آقای قابل در مورد اعدام های گسترده ، گروهی و مخفیانه در زندان مشهد منجر به بازداشت مجدد وی در شهریور ماه گذشته و انتقال مجدد وی به زندان وکیل آباد مشهد شد.

گفته میشود هم اکنون صدها زندانی محکوم به اعدام در زندان وکیل آباد مشهد در انتظار اجرای حکم میباشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024