تبليغات در ايران امروز
با قيمت مناسب و كيفيت عالی
بازگشت به صفحه اول

دوشنبه ٢٧ فروردين از ساعت ١٣ تا ١٦در محل انجمن صنفي روزنامه‌‏نگاران

تجمع حمايت از مسيح علی‌‌‏نژاد

● سحرخيز: روزنامه‌‏نگاران و فعالان سياسي در حمايت از "مسيح علي‌‏نژاد" دوشنبه آينده به دعوت انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، در محل انجمن صنفي روزنامه‌‏نگاران تجمع مي‌‏كنند.
● جمعي از خبرنگاران پارلماني ، مديران مسوول و سردبيران رسانه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب: ما در اعتراض به اخراج خبرنگار "ايلنا" از پوشش اخبار اولين جلسه علني مجلس در هفته آينده خودداري مي‌‏كنيم.
● فراکسيون اقليت مجلس: اقدام كارپرداز فرهنگي اسباب وهن و خدشه به جايگاه و منزلت ‌‏مجلس را فراهم مي‌‏آورد

Wed / 06 04 2005 / 17:19

روزنامه‌‏نگاران و فعالان سياسي در حمايت از علی‌نژاد تجمع مي‌‏كنند
ايلنا: عضو انجمن دفاع از آزادي مطبوعات اعلام كرد: روزنامه‌‏نگاران و فعالان سياسي دوشنبه آينده در حمايت از "مسيح علي‌‏نژاد" خبرنگار اخراج‌‏شده ايلنا از مجلس شوراي اسلامي تجمع مي‌‏كنند.
"عيسي سحرخيز" در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به جلسه اخير اعضاي اين انجمن گفت: در اين جلسه دو مبحث اساسي مطرح شد؛ يكي مسائل مربوط به اخراج خانم علي‌‏نژاد از مجلس شوراي اسلامي و جايگاه آزادي بيان و قلم در چارچوب آزادي انتخابات با توجه به آستانه روز مطبوعات و قرار شد كه دوشنبه آينده، ٢٧ فروردين ماه از ساعت ١٣ تا ١٦ به دعوت انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، تجمعي در محل انجمن صنفي روزنامه‌‏نگاران برگزار شود.
وي افزود: در آنجا بحثي با عنوان "آزادي بيان و مطبوعات؛ پيش‌‏زمينه آزادي انتخابات" برگزار مي‌‏شود و تريبون آزادي خواهيم داشت كه افراد آنجا بحث كنند و قرار است كه خانم علي‌‏نژاد هم بيانيه‌‏اي بخواند و حمايت جامعه مطبوعاتي كشور و روزنامه‌‏‏ نگاران از ايشان اعلام شود.
سحرخيز با بيان اينكه در اين جلسه در خصوص آزادي بيان و انجمن قلم، حقوق‌‏بشر، برخورد با روزنامه‌‏نگاران و فعالان مطبوعاتي و سرانجام، برخورد جريان تندرو مجلس شوراي اسلامي با يك خانم روزنامه‌‏نگار بحث شود، گفت: در حوزه جاري در خبرهاي روزنامه‌‏نگاري، دو مسأله، ايران را به سطح يك اخبار و مطبوعات جهان كشاند: يك، طرح مجدد پرونده خانم "زهرا كاظمي" و نحوه قتل وي و ديگري بحث برخورد پارلمان كشور با يك نماينده مطبوعاتي.
وي ادامه داد: من از طرف انجمن دفاع از آزادي مطبوعات از همه نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري بويژه چهره‌‏هاي شاخصي مانند آقايان كروبي، يزدي، معين، خانم بيات، ولايتي، رضايي، قاليباف، توكلي و احمدي‌‏نژاد دعوت مي‌‏كنم كه در جلسه روز شنبه و در تجمع روزنامه‌‏نگاران شركت و نظرات خود را با بيان كنند.
مديران مسؤول و دبيران و سردبيران روزنامه‌‏هاي توقيف‌‏شده، خانواده روزنامه‌‏نگاران زنداني و فعالان حقوق‌‏بشر نيز دعوت مي‌‏شود تا مواضع خود را درباره آنچه در سال‌‏هاي گذشته اتفاق افتاده حادثه تلاش براي سقوط روزنامه‌‏نگاران به ته دره،‌‏توقيف فله‌‏اي روزنامه‌‏ها و برخورد مجلس ايران با خانم علي‌‏نژاد، بصورت شفاف بيان كنند.
اميدواريم اين نشست، نشست اول باشد و در زمان برگزاري نمايشگاه مطبوعات هم بتوانيم نشست‌‏هاي ديگري داشته باشيم و نمايندگان مطبوعات بتوانند آزادانه اظهارات خود را بيان كنند.

تصميم جمعی از خبرنگاران پارلمانی

برخي خبرنگاران پارلماني رسانه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب با نوشتن نامه‌‏اي به هيأت رئيسه مجلس‌‏هفتم، نسبت به اخراج خبرنگار" ايلنا" واكنش نشان دادند.
در اين نامه كه به امضاي مهناز ظهيري‌‏نژاد، خبرنگار پارلماني صبح اقتصاد، ايرج جمشيدي، خبرنگار پارلماني روزنامه شرق، آرش ياوري، خبرنگار پارلماني روزنامه مردمسارلاري، اعظم ويسمه، خبرنگار پارلماني ايلنا ، هنگامه‌‏منهاجي، خبرنگار پارلماني روزنامه آرمان، حسن وزيني، خبرنگار پارلماني روزنامه ايران، بهجت زماني، خبرنگار پارلماني روزنامه فجر و علي جعفري، خبرنگار پارلماني آفتاب يزد رسيده، آمده است:

هيات رئيسه محترم مجلس شوراي اسلامي!
با سلام و احترام
همانگونه كه مستحضر هستيد مجلس‌‏هفتم در روزهاي اخير طي اقدامي بي‌‏سابقه از ورود خبرنگار پارلماني ايلنا و روزنامه همبستگي ممانعت به عمل آورد و دركمال شگفتي علت اين اقدام را عدم رعايت شئون اخلاقي و رفتاري به دور از ادب و نزاكت عنوان كرده است.
اين در حالي است كه در روزهاي پاياني سال هم برخي اتهامات ديگر به همين خبرنگار مبني بر سرقت از كازيوي نمايندگان وارد شده كه هيات رئيسه مجلس رسما اين اتهام را بي اساس دانست و حتي براي اين خبرنگار هم حق شكايت از روزنامه هايي كه چنين مطلبي را منتشر كردند، قايل شد.
بنابراين جاي اين سوال وجود دارد كه آيا همانگونه كه آن اتهام بي اساس بود، نمي‌‏تواند دليلي بر اين باشد كه وارد كردن اتهام جديد هم بي اساس است.
ما خبرنگاران پارلماني ضمن انتقاد به تصميم هيات رئيسه محترم، خواستار ارايه دلايل در رابطه با اين اتهام بوده و اعلام مي داريم چنانچه نماينده اي نسبت به رفتار اين خبرنگار اعتراض مستدلي دارد، به طور شفاف اعتراض خويش را بيان در معرض قضاوت همگان قرار دهد.
به طور يقين افكار عمومي و صاحبان قلم با ديدگاه واقع گرايانه قضاوت عادلانه را خواهند پذيرفت، در غير اين صورت خبرنگاران اقدام مجلس را اقدامي براي جلوگيري از جريان آزاد اطلاع رساني و اخراج خبرنگار را از تبعات انتشار خبرهايي درباره دريافتي هاي نمايندگان تلقي مي‌‏كنند كه اخبار آن كاملا صحت داشته و هيچ گاه تكذيب نشده است و به همين دليل جمعي از خبرنگاران پارلماني كه به اين امر معترض هستند، خواستار تجديدنظر هيات رئيسه مجلس در تصميم خود بوده و در اعتراض به اين امر به صورت نمادين از پوشش اخبار اولين جلسه علني مجلس در هفته آينده خودداري مي‌‏كنند.

حمايت جمعي از مديران مسوول و سردبيران روزنامه‌ها از روزنامه‌نگاران
جمعي از مديران مسوول و سردبيران روزنامه هاي كشور نيز از تصميم برخي خبرنگاران پارلماني مبني بر عدم پوشش اخبار نخستين جلسه هفته آينده مجلس هفتم حمايت كردند.
در پي اخراج خبرنگار پارلماني ايلنا و روزنامه همبستگي توسط كارپرداز فرهنگي مجلس هفتم و حمايت هيأت رئيسه مجلس از اين اقدام و تصميم امروز خبرنگاران پارلماني برخي رسانه ها مبني بر عدم پوشش اخبار نخستين جلسه مجلس هفتم در هفته آينده، جمعي از مديران مسوول و سردبيران روزنامه هاي كشور از اين تصميم حمايت كردند.
فلاح ميبدي، مدير مسوول روزنامه اقبال، الياس حضرتي، مدير مسوول روزنامه اعتماد، جليل مقدم، مدير مسوول روزنامه اسرار، علي صالح آبادي, مدير مسوول روزنامه همبستگي، مهدي حسيني زاده، سردبير روزنامه توسعه، سجادي سردبير روزنامه آرمان و ميرزاخاني، سردبير روزنامه دنياي اقتصاد از جمله شخصيت‌‏هاي مطبوعاتي بودند كه در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا" اعلام كردند كه هفته آينده همگام با خبرنگاران پارلماني از پوشش اخبار نخستين جلسه مجلس خودداري خواهند كرد .

فراکسيون اقليت مجلس هفتم:
اقدام كارپرداز فرهنگي اسباب وهن و خدشه به جايگاه و منزلت ‌‏مجلس را فراهم مي‌‏آورد

فراكسيون اقليت مجلس هفتم درپي اخراج خبرنگار" ايلنا" از مجلس هفتم، خطاب به رئيس مجلس نامه‌‏اي نوشتند.
در اين نامه آمده است:

برادر ارجمند جناب دكتر حداد عادل
رياست محترم مجلس شوراي اسلامي
با سلام و تبريك سال نو و تسليت ايام سوگواري مناسبت هاي ماه صفر .
احتراما چنانچه مستحضريد مجلس شوراي اسلامي صرف نظر از ديدگاه نمايندگان محترم آن، در جمهوري اسلامي و منظومه فكري بنيانگذار آن از جايگاه بي بديلي برخوردار است و همواره كاركرد و تصميمات آن در معرض قضاوت مردم عزيز كشورمان و افكار عمومي است، بديهي است نهاد قانونگذاري بايد بيش و بيش از ساير دستگاهها كليه رفتارها و تصميمات خود را منطبق بر قانون و به دور از اعمال رويه‌‏ها و برداشت هاي شخصي و سليقه‌‏اي، شايد به يقين اجرا و اعمال دقيق قانون در مجلس علاوه بر معرفي مجلس به عنوان يك نهاد قانونگرا اهتمام و حساسيت آن را به اعمال و اجراي قانون در همه دستگاههاي كشور نشان خواهد داد.
از اين روي فراكسيون خط امام مجلس شوراي اسلامي، اقدام اخير كارپرداز محترم فرهنگي مجلس را در اخراج يك خبرنگار پارلماني حركتي غيرمنطبق بر قانون دانسته كه موجبات بي اعتمادي به مجلس و اسباب وهن و خدشه به جايگاه و منزلت ‌‏آن را فراهم مي‌‏آورد، زيرا اين اقدام نه تنها بر هيچ كدام از مواد آيين نامه داخلي مجلس- كه چگونگي اداره مجلس را تعيين مي نمايد- و يا ساير قوانين موضوعه كشور منطبق نيست بلكه با اصول متعدد قانون اساسي نيز تعارضي آشكار دارد.
متاسفانه برخي اعضاي محترم هيات رئيسه مجلس استدلال كردند كه جلوگيري از ورود خبرنگار مذكور به درخواست تعدادي از نمايندگان بوده است كه بايد پرسيد؛ مگر قرار است خبرنگاران در محيط فعاليت خود از سوي دست اندركاران انتخاب، گزينش و تاييد شوند كه در آن صورت استقلال خبرنگاران از دست خواهد رفت، علاوه بر آن تكليف اكثريتي كه چنين درخواستي نداشته، با ادامه فعاليت او مشكلي ندارند، چيست؟
به هرحال از خودتان به عنوان يك شخصيت فرهنگي كه به يقين دغدغه فرهنگ و حفظ حرمت و جايگاه خبرنگاران را داريد، انتظار داريم عاجلا نسبت به تصحيح و جبران اين اقدام نادرست تصميم مقتضي را گرفته و امكان حضور مجدد خبرنگار اخراجي را در مجلس فراهم آوريد.


ايران امروز (نشريه خبری سياسی الكترونيك)
Iran Emrooz (iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2005 ........... editor@iran-emrooz.net